Verzekeringen FAQ

Gymfed biedt, in samenwerking met Ethias, heel wat polissen aan voor haar clubs en leden. Via deze pagina geven we jullie als Gymfed-club een antwoordje op de meest gestelde vragen rond de ongevallenverzekering van Gymfed. 

Terug naar de overzichtspagina: verzekeringen

Clubs van Gymfed kunnen voor de vragen rond de verzekering van hun sporters, vragen over de verzekering in het aanbod van Gymfed (zie www.gymfed.be/verzekeringen), ... terecht op volgend e-mailadres: verzekeringen@gymfed.be

De ingave van een ongeval gebeurt door de club. Na de ingave van een ongevallendossier gebeurt de communicatie van Ethias rechtstreeks met het slachtoffer en wordt hier van de club geen verdere actie meer verwacht.

Het doorgeven van ongevallendossiers gebeurt door de club via het Ethias Extranet. De club ontvangt max. 2 logingegevens. Het e-mailadres dient uniek te zijn en op naam (bijvoorbeeld niet: info@naamclub.be).
Wijzigt een van deze personen? Geef dit door aan onze helpdesk via leden@gymfed.be We brengen dit met Ethias in orde!

OPGELET: stuur het Medisch attest onmiddellijk mee! Dit versnelt het proces van afhandeling. Zonder medisch attest wordt er geen actie ondernomen door Ethias.

Dossiers van voor 1 september 2023 werden rechtstreeks door Gymfed afgehandeld. De dossiers blijven 3 jaar open. De eerste kosten dienen binnen die 3 jaar doorgegeven te worden. Na 3 jaar geldt de verjaringstermijn (art. 88 Wet op de verzekeringen). 

Let op: Als er een genezingsattest is ingediend mogen er geen onkosten meer ingediend worden die vallen ná de datum van genezing.
Na 3 jaar sluit een dossier automatisch.

Ongeval voor 1/1/2023
Wanneer er sprake is van een blijvend letsel, dient betrokkene aan Gymfed een attest van de behandelende geneesheer te bezorgen met een gedetailleerd verslag van het blijvend letsel, gedateerd tegen het einde van de periode van 3 jaar. Gymfed bezorgt dit attest aan Ethias die op hun beurt een tegenexpertise zullen uitvoeren. Alle communicatie gebeurt van dan af rechtstreeks met Ethias

Ongeval na 1/1/2023
Alle communicatie gebeurt door het slachtoffer rechtstreeks met Ethias

Nieuwe vrijwilligers voor het ingeven van de ongevallendossiers?
Wijzigt een van deze personen? Dit is wat je moet weten ...

  • Clubs kunnen 2 contactpersonen doorgeven voor het ingeven van ongevallendossiers in Ethias Connect.

Zijn er wijzigingen t.o.v. het seizoen 2023-2024?

  • Geef ons naam + e-mailadres door van de nieuwe contactpersoon
  • Geef ons naam + e-mail door van de persoon die je wenst te verwijderen
  • Door een mailtje te sturen naar verzekeringen@gymfed.be
  • De persoonlijke inloggegevens worden nadien bezorgd door Ethias

Opgelet!
Het is noodzakelijk dat er een persoonlijk en uniek e-mailadres wordt opgegeven, clubadressen ‘vb. info@naamclub.be worden door Ethias om veiligheids- en GDPR-redenen NIET aanvaard.

Alle ongevallen tot en met 31 augustus 2023 worden nog afgehandeld door Gymfed. Na 3 jaar wordt het dossier afgesloten.

Dit is correct, een bevestigingsmail is voorlopig niet voorhanden. Het ongeval kunnen doorsturen? Ethias doet verder het nodige!

Als club kan je wel controleren of het dossier correct is ingegeven in EThias Connect (linker kolom) naar ‘sportongeval’ te gaan -> ‘raadpleging schadegevallen’ en bij ‘naam slachtoffer’ de achternaam in te voeren en te ‘valideren’. Als het in de lijst staat is het aangegeven.

Na het ingeven van het ongeval zit de taak van de club er op! 
Ethias handelt het schadegeval verder af met het slachtoffer. Betrokkene of ouders/voogd worden op de hoogte gebracht via mail wanneer deze werd ingegeven door de club. Zo niet ontvangt het slachtoffer de verdere communicatie per post.

Een tip! Bezorg na het invullen van de aangifte de ouders het dossiernummer. Dit is handig voor hen in de verdere communicatie met Ethias.

Hieronder een voorbeeldje van de mail naar de ouders dat je zou kunnen gebruiken:

"Jammer te moeten vernemen dat xxx zich blesseerde. We hebben – op basis van de ontvangen documenten – het ongeval aangegeven bij de verzekering (dossiernummer: :xxx).
Ethias zal zelf verder contact met jullie opnemen voor de afhandeling en terugbetaling van eventuele kosten.
We wensen xxx een spoedig herstel toe en hopen haar snel terug te zien!"

In principe is de taak van de club volbracht als het ongeval werd ingegeven via EthiasConnect.

Als club kan je de status van het dossier opvolgen in de tool van Ethias.

Ga hiervoor naar 'Sportongeval' en klik op 'Raadpleging schadegevallen'. Je krijgt de lijst te zien van de dossiers die door de club werden doorgegeven. 

Klik in de lijst op de naam. Via 'Raadpleging' klik je vervolgens op 'Memo'.


Hier zie je wat er al gebeurd is met het dossier.
Doorklikken op ‘omschrijving feiten’ en dan zie je de brief die ouders hebben gekregen (= BRIEF ACLS7)

Je kan als club de ingegeven dossiers terugvinden via 'Raadpleging schadegevallen'.

Gymfed heeft voor promotionele clubactiviteiten een ‘Polis persoonlijke ongevallen en BA: niet-leden sportpromotioneel’ afgesloten voor haar aangesloten clubs. Deze polis laat clubs toe om niet-leden te verzekeren bij deelname aan sportieve activiteiten van occasionele cluborganisaties.

Komen in aanmerking:

  • Opendeurdagen, vriendjesdagen, initiaties, …
  • Sportkampen voor niet-leden: met een recreatief aanbod en gericht op ledenwerving.

Vallen onder de reguliere ongevallenverzekering 'Polis persoonlijke ongevallen en BA' en dienen NIET doorgegeven te worden:

  • Stages, sportkampen, optredens, … in binnen- en buitenland voor leden.
    Leden zijn verzekerd in buitenland voor persoonlijke ongevallen, echter niet voor repatriëring en ziekte! Raadpleeg hiervoor het ziekenfonds of sluit een aparte verzekering af. We raden hier aan de verzekering Polis Ethias assistance clubs af te sluiten!
  • (Dag)uitstappen met leden (pretpark, zwembad, speeltuin, dagje aan zee,…).
    OPGELET: het moet kaderen in normale activiteiten, deelname aan risicovolle sporten zoals bungeespringen, golfsurfen, mountainbiken, ... zijn niet verzekerd!
  • Activiteiten georganiseerd door de club waar vrijwilligers komen helpen (vb. turnfeest, organisatie wedstrijd, inpakdagen truffelactie,...).

    De activiteit wordt 2 weken voor aanvang via dit formulier doorgegeven (datum ingave geldt als verificatie!).

Leden zijn ook tijdens de maanden juli en augustus verzekerd als ze deelnemen aan een sportkamp of stage.
Niet-leden die deelnemen aan een sportkamp worden verzekerd via de ‘Polis persoonlijke ongevallen en BA: niet-leden sportpromotioneel’ op voorwaarde dat de kampen enkel voor recreanten worden georganiseerd. Vul hiervoor het FORMULIER in ten laatste 14 dagen voor de activiteit. De indiendatum geldt als verificatie. 

Sportkampen voor niet-leden moeten altijd gericht zijn op initiatie gericht op aansluiting bij een club.

Alle vrijwilligers die komen helpen op een clubactiviteit zijn verzekerd via de gewone polis BA en persoonlijke ongevallen, ook al zijn ze geen lid. Deze activiteiten dienen NIET door gegeven te worden aan de federatie. 

Enkel promotionele activiteiten waar niet-leden actief aan deelnemen (= de sport beoefenen) dienen door gegeven te worden via DIT FORMULIER. Vrijwilligers zijn altijd verzekerd via de Polis Sportongevallen en BA.

Activiteiten ten voordele van de clubkas zoals een drankstand op een evenement, een eetavond, een wafelverkoop, een kaartavond,… worden beschouwd als een normale clubactiviteit. Dit wil zeggen dat de polissen van de federatie van toepassing zijn en uitwerking hebben.

Zowel de leden als de niet-leden die in opdracht van de club vrijwillig medewerking verlenen ten behoeve van zulke activiteiten, genieten de waarborgen van polis nr. 45.262.250 (burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen). Ook de aansprakelijkheid van de club als organisator van de activiteit en als aansteller van vrijwilligers is verzekerd.

Opmerkingen:

  • De activiteiten moeten als normaal voor een club beschouwd kunnen worden. De organisatie van een fuif in een tent met 1.000 bezoekers is bijvoorbeeld geen normale activiteit. Bij twijfel of een activiteit normaal is, dient de club de federatie te contacteren.
  • Niet alle risico’s zijn verzekerd. Denk aan de verzekering van de gebouwen of materialen die u gebruikt voor de organisatie. Deze risico’s zijn optioneel te verzekeren via de federatie.

De waarborgen sportongevallen en BA gelden ook voor leden in het buitenland. Repatriëring en ziekte maken echter geen deel uit van deze polis. Als er sprake is van deelname aan wedstrijden dan wordt dit door de mutualiteit meestal ook uitgesloten. Als het lid een persoonlijke verzekering (hospitalisatieverzekering) heeft, wordt deze altijd eerst aangesproken. Het ongeval moet wel altijd eerst bij Ethias worden doorgegeven.

Ethias biedt een bijstandsverzekering aan die door de clubs kan afgesloten worden. Het is aanbevolen om deze extra verzekering 'Ethias assistance' af te sluiten!

Via volgende LINK vind je meer info over 'Ethias Assistance’
Het aanvraagformulier 'Ethias Assistance’ kan je HIER downloaden. Stuur het formulier naar facturatie.school&sport@ethias.be

Het ongeval dient via Ethias Connect doorgegeven te worden ten laatste 8 dagen na het ongeval.

De waarborgen in geval van overlijden, bestendige invaliditeit en tijdelijke ongeschiktheid kunnen verhoogd worden door het afsluiten van de extra verzekering 'verhoogde waarborg'.
Gymfed heeft bij Ethias hiervoor een polis tegen sportongevallen afgesloten waarop leden individueel kunnen intekenen mits een extra verzekeringskost van 5 euro.

De polis betaalt, aanvullend op deze voorzien in de waarborg 'lichamelijke ongevallen' van de ledenpolis, vergoedingen in geval van overlijden, bestendige invaliditeit en tijdelijke ongeschiktheid, nl:

  • overlijden: een kapitaal van 16 500 euro (slachtoffer van 5 jaar of ouder)
  • bestendige invaliditeit: een kapitaal van 15 000 euro naar rato van de graad van invaliditeit
  • tijdelijke ongeschiktheid: een dagvergoeding van 6 euro gedurende twee jaren te rekenen vanaf de 31ste dag na het ongeval. 

Leden die hiervoor wensen in te tekenen kunnen dit via de club. De club duidt in de Clubapp via de Ledenlijst hiervoor 'v.w.' aan. De facturatie gebeurt via de club.

De uitbreiding 'verhoogde waarborg' is aanbevolen voor volwassenen in loondienst/zelfstandigen, wedstrijdgymnasten en trainers. 

De begeleidende ouder hoeft geen lid te zijn van Gymfed, maar we hebben wel de info nodig om eventuele ongevallen te kunnen aangeven aan de verzekering.

Zie HIER de info

Wanneer men heropstart zonder volledige genezing (genezingsattest) dan is men verzekerd voor nieuwe blessures die geen verband houden met de nog lopende blessure. Voor de reeds gewaarborgde blessure blijft de tussenkomst voor de lopende en nieuwe behandelingen maar wanneer de gevolgen van een gewaarborgd ongeval verergerd zijn door een tussentijds opgetreden ongeval dan zal er geen tussenkomst zijn voor de kosten gerelateerd aan deze verergering.

-15-jarigen mogen bepaalde werkzaamheden uitvoeren. Belangrijk is dat de activiteiten binnen hun mogelijkheden vallen en een opvoedende, vormende waarde hebben.
Aangezien ze niet als vrijwilliger beschouwd kunnen worden, dienen ze, om verzekerd te zijn, effectief lid te zijn van de federatie.

Het attest van genezing dient doorgegeven te worden van zodra de trainingen worden hervat (enkel in te vullen door arts, kinesist heeft niet de machtiging om een letsel als genezen te verklaren). Dossiers voor 1/9/2023 bij Gymfed. Na deze datum rechtstreeks bij Ethias. Na ontvangst wordt het dossier afgesloten en worden er geen kosten voor verstrekkingen na datum attest meer terugbetaald.

Het genezingsattest laat de verzekeringsmaatschappij én het slachtoffer toe een schadedossier definitief af te sluiten. Vanaf de datum van genezing worden door ons geen kosten ten gevolge van dit ongeval meer aanvaard. Een letsel wordt dus best niet te snel als volledig genezen verklaard.

Loopt een gymnast nadat hij door de arts volledig genezen was verklaard opnieuw een gelijkaardig letsel op, dan zal met de voorgeschiedenis geen rekening worden gehouden. In dat geval werden immers alle tellers zoals duurtijd tussenkomst, kosten Niet-Riziv, apotheek buiten ZIV, weer op 0 gezet. De sporter heeft er dus zelf belang bij een genezingsattest voor te leggen vooraleer het sporten te hervatten.

Indien echter een gymnast terug aan het sporten gaat zonder genezingsattest en zich opnieuw aan hetzelfde lichaamsdeel kwetst, zal dit nieuwe ongeval inderdaad geweigerd worden wegens verergering van een bestaande toestand. Men gaat er immers van uit dat een gekwetste gymnast het letsels eerst volledig laat genezen zonder risico te nemen op verergering of herval. Bewust genomen risico’s zijn niet verzekerbaar. Het vorige dossier wordt afgesloten op de datum van het nieuwe ongeval. Trainingen herstarten = consolidatie.

Een groen licht van de behandelende arts om toch terug te sporten vóór volledig herstel zal bijgevolg kritisch worden beoordeeld en wellicht tot verder onderzoek van het medisch dossier leiden.

Samengevat : indien een nieuw sportongeval met gelijkaardige kwetsuren wordt gemeld zonder dat het vorige werd afgesloten d.m.v. een genezingsattest zal Ethias het nieuwe ongeval weigeren behoudens medisch gestaafde bijzondere omstandigheden.

Als het lid gaat trainen bij een andere club (met medeweten van de club = moederclub waar het lid verzekerd is) is het lid verzekerd bij een ongeval maar zal de moederclub het ongeval dienen in te geven.

Stel dat een gymnast angst heeft om oefeningen uit te voeren, uit schrik om letsels op te lopen en consultaties bij een psycholoog worden aangeraden, dan zullen deze onkosten niet in aanmerking komen voor terugbetaling

Apotheekkosten worden terugbetaald indien deze op voorschrift zijn van de behandelende geneesheer. Voedingssupplementen, vitaminen, comfortaankopen (zoals cold/hot pack, gipshoes…) worden niet vergoed, dit zijn geen geneesmiddelen ter behandeling van het opgelopen letsel. Ook braces die niet bedoelt zijn ter genezing komen niet in aanmerking voor terugbetaling. 

  • aankoop van krukken wordt niet vergoed, enkel huur
  • supplementen voor het verblijf op een eenpersoonskamer
  • brace aangekocht om het sporten te hervatten, enkel aankopen ter behandeling van het opgelopen letsel
  • geen tussenkomst voor esthetische schade, dit betekent geen vergoedingen voor blijvende littekens en ook niet voor de behandelingen ter verbetering van deze littekens
  • kosten die het gevolg zijn van een ziekte zoals epilepsie, enkel lichamelijk letsels ingevolge een valpartij door de epilepsie aanval
  • gezinshulp
  • huur van een bakfiets
  • douchezit
  • fitnessabonnement
  • huur hometrainer
  • annulatie reizen of kampen
  • verblijf in een revalidatiecentrum, woonzorgcentrum….

Onder lichamelijk ongeval dient te worden verstaan, een plotselinge gebeurtenis die lichamelijk letsel veroorzaakt en waarvan de oorza(a)k(en) vreemd is (zijn) aan het organisme van het slachtoffer.
Niet-acute ongevallen, ontstekingen, letsels door overbelasting,... worden niet aanvaard.

    Leden zijn in het buitenland verzekerd tegen lichamelijke ongevallen. Dit wel enkel voor het opgelopen letsel, repatriëring en ziekte maken geen deel uit van deze polis. Hiervoor is er een aparte verzekering ‘Bijstand in buitenland’ noodzakelijk. Je kan HIER het aanvraagformulier 'Ethias Assistance' downloaden. Stuur het formulier naar facturatie.school&sport@ethias.be

    Er is ook de mogelijkheid om een annulatieverzekering af te sluiten, contacteer hiervoor rechtstreeks Ethias of je verzekeringsmaatschappij. 
    Opgelet: Als er sprake is van deelname aan wedstrijden wordt dit door verschillende mutualiteiten vaak ook uitgesloten. Ethias biedt een bijstandsverzekering aan die door de clubs kan afgesloten worden. Je kan HIER het aanvraagformulier 'Ethias Assistance' downloaden. Stuur het formulier naar facturatie.school&sport@ethias.be

    Brilschade wordt verzekerd mits 2 voorwaarden:

    1. Er moet hoofdletsel zijn vastgesteld door geneesheer (medische getuigschrift)

    2. De bril moet gedragen worden op het ogenblik van het ongeval

    Ethias komt tussen tot 250 euro per bril op basis van nieuwvervangingswaarde.