Hoe een lesgever met zijn gymnasten omgaat en communiceert
bepaalt in grote mate de sfeer in de groep en het welbevinden van elke gymnast.
Goede communicatie helpt het kind om zelfvertrouwen te ontwikkelen en
een positief zelfbeeld op te bouwen. Het draagt bovendien bij tot
motivatie en de wil om bij te leren. Maar hoe communiceer je best met gymnasten
in ster 5?
Door de specifieke ontwikkelingskenmerken van gymnasten van 10
tot 12 jaar, is het noodzakelijk de manier van communiceren in een turnles hierop
af te stemmen. Gymnasten van deze leeftijd halen er plezier uit zichzelf te
verbeteren én willen hiervoor erkenning krijgen van anderen. Geef gymnasten dus
af en toe de mogelijkheid om te tonen
wat ze kunnen! Hun aandacht richten gaat vanaf nu even goed als bij
volwassenen maar meerdere taken gelijktijdig doen is nog een heel grote
uitdaging. Zorg dat je voldoende je appreciatie uitdrukt en beloon hun inspanningen zodat hun
zelfbeeld kan uitgroeien. Omdat gymnasten van 10-12 jaar veel belang hechten aan
vriendschap en vertrouwen, kan je de groep
al de verantwoordelijkheid geven om een
oefening te laten slagen. Een trainer die consequent, duidelijk en
eerlijk is, vinden deze gymnasten
essentieel zodat een gelijke behandeling
voor allen gegarandeerd is. Ben je trainer van deze leeftijdscategorie en
wil je zo goed mogelijk communiceren met je gymnasten? Pas dan zeker volgende 5
tips toe !
- Tegenstrijdige boodschappen geven tussen wat je zegt met je woorden (verbaal)
en hoe je het zegt (non-verbaal) worden vanaf deze leeftijd zeker
gedetecteerd. Met een boos gezicht zeggen dat “het niet erg is”, terwijl je
je wegdraait is verwarrend en wordt steevast geïnterpreteerd als iets negatief.
- Vermijd expliciete en rechtstreekse
woordelijke vergelijkingen met anderen. Ze vergelijken zich al vaak genoeg
uit zichzelf met alle gevolgen van dien (onzekerheid, sociale angst, …). Richt
hen maximaal op zichzelf. Hou hun focus op eigen doelen, eigen
denken, eigen sterktes, eigen veranderpunten, eigen progressie … Een
belangrijke boodschap om mee te geven is: bereik jouw eigen top die binnen jouw
mogelijkheden ligt.
- Belofte maakt schuld. Als je als trainer
iets belooft bij wijze van motivatie, voer het dan ook uit! Op deze leeftijd
zijn kinderen daar erg gevoelig aan. Qua motivationele trigger kan dit tellen.
Vermijd materiële beloningen want die ondermijnen de
motivatie als het gaat over een sport waarvoor ze intrinsiek gemotiveerd zijn.
- Ze zijn hypergevoelig voor je feedback want
dit bepaalt mee wie zij denken dat ze zijn. Je kunt hen hier maken of kraken.
Ze hebben sterk de nood om gewaardeerd te worden door de trainer. Behandel hen
respectvol en geef hen voldoende appreciatie voor wat ze goed doen.
- Emoties benoemen is vaak al voor
volwassenen een uitdagende opdracht, dus voor kinderen des te meer. Op deze
leeftijd kun je er als trainer wel al mee te starten. Stel vragen naar “wat” ze
precies voelen. Dit neemt wat extra tijd. Help hen dit steeds een
beetje beter te vertellen. Het kind voelt zich door deze aanpak op latere
leeftijd meer comfortabel bij het uiten van emoties en kan bijgevolg
gemakkelijker omgaan met goeie en slechte prestaties.
Benieuwd naar de
communicatietips voor andere leeftijdscategorieën? Hou onze website in de gaten
of bekijk het hoofdstuk Gezondheid en Welzijn in de Gymstars-map!